Skivrecension: Theo Berndt – F.E.A.R.S

Gehitmusiken —  6 juni, 2012 — 3 kommentarer

Band: Theo Berndt
Album: F.E.A.R.S
Skivbolag: Pophat music
Release: 7 juni 2012
Betyg: 7.6

Vi har följt Theo Berndt ett tag här på GHM. Vi var bland de första som uppmärksammade ”Supersized”, som blev dagens låt. Vi diggar deras tumblr Who is Theo Berndt? — väldigt informativt, bildigt svar på frågan. De är så klart från Göteborg. De gör frenetisk, elektromagnetiskt, hyperladdad powerpop (hade det varit sådär två år sen så hade ni säkerligen sett dem på pitchfork.com). — musikmaskineriet är färgfullt som en manisk tecknad film. De har så klart artwork som matchar till detta, svinsnyggt, nästan värt att köpa skivan bara för albumdesignen! Ni lär ha kul med den. Nu ska jag hålla käft, för här kommer en recension av deras nya album F.E.A.R.S skriven av Vito Gogola, en härlig kille som råkar vara ny skribent här. Glöm ej också att visa support, FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK.

***

Powerpopbandet Theo Berndt är i mångt och mycket Sveriges nya lyckopiller. Med albumet F.E.A.R.S har man skapat ett slags virrvarr av glada harmonier, euforiska utrop, snabba takter och en allmän festivalyra som troligtvis kommer falla många i smaken under sommaren som kommer. Däremot är albumet F.E.A.R.S, enligt Theo Berndt själva, inte riktigt den lyckliga nöjesattraktion som man kanske kan tro vid en första lyssning på albumet.

I en intervju för Pophat Music, berättar sångaren Emil Lundin om hur skivan, vilket man kan anta från albumets titel och panikartade omslag, är ett album om rädslor och hur saker man oroar sig för nästan kan äta upp en. Med melodier som osar optimism, blir däremot albumets teman, precis som Lundin fortsätter, också om hur man kan ändra på dåliga tankebanor och göra det till något positivt. Därmed kan man med F.E.A.R.S inte räkna med långsamma sorgesånger, utan låtar med ansiktet fram mot ljusare tider.

När jag däremot slog på F.E.A.R.S för första gången, kunde jag inte undgå att känna att musiken var något tom och ytlig. De poppiga syntharna, den halvgnälliga rösten och de nästan sinnessjukt glada gitarrerna kändes väldigt ”radiomusik” som kommer in genom ena örat och åker ut ur det andra. Det är däremot inte en helt korrekt bild av F.E.A.R.S, eftersom Theo Berndt har ett unikt sound som inte alls begränsas av eventuella mainstreamlagar. Visst, det är extremt glatt (åtminstone låter det extremt glatt) och tyvärr kommer en del inte ta till sig av F.E.A.R.S på grund av det, men det är faktiskt till dessa lyssnares förlust. Jag tror fler skulle må bättre av att vara lite mer som Theo Berndt.

”Supersized” (en given favorit) och ”It’s Complicated” är albumets två släppta singlar, men är givetvis inte de enda som är värda att lyssna på. Albumets kanske minst glada låt ”Blueberry Clouds” är en personlig favorit. Titelspåret ”F.E.A.R.S” är också ett av albumets guldkorn, som på något sätt märker ut vad albumet faktiskt förmedlar – en optimism och ett ljusare synsätt, trots att omständigheter ibland kan te sig mörka.

Sedan är albumet F.E.A.R.S faktiskt det vi behöver just nu. Sommaren ska precis börja i ett land där vi vadar i snö fem månader om året. Detta är lyckan, sommaren och solljusets tid; detta är Theo Berndts tid.

Lyssna på singeln ”Supersized”:

Trackbacks och Pingbacks:

1. THEO BERNDT | Recensioner + Radio! « Birds Will Sing For You Enterprises - juni 7, 2012