Skivrecension: Westkust – Junk EP

Gehitmusiken —  2 juli, 2012 — 1 kommentar

Band: Westkust
Album: Junk EP
Etikett: Luxury
Betyg: 7.5

2010 lyssnade jag på The Pains Of Being Pure At Heart, deras självbetitlade EP och debutalbum, och Male Bondings Nothing Hurts i bilen på väg ner mot Sarajevo. Det var fruktansvärt varmt och kvavt. Och för en kort stund kändes det som att all historiens ackumulerade musik samlade sig och tog stryptag på mig. Det var dags för en ny generation att komma tillbaka, och denna gången skulle det rufsiga 90talet köras genom retromaskinen, direkt från sängen där det sovit i flanellskjorta och gangstakeps, direkt in i den snurrande maskinen. Nya vågor av tonårsångest i fuzzig garagerock, ännu ett Kurt Cobain/Edvard Munch-skrän, mjuka mummelvokaler och stirra-ner-i-skorna/titta-jag-har-plockat-blommor-åt-dig-punk, gullsjungande ”jag är fortfarande en pojke/flicka”-25åringar i duffeljackor, R.E.M (tillbaka upp och tillbaka ner), dinosaurier och döskallar, 90talssångerskor på vift med boombaprappare till varuhusrave där DJs spelar 300 nya subgenres av hardcoretechno eller house så finstilt att det inte hörs längre! Tiden sluter trängre och trängre cirklar. Det var som sagt fruktansvärt varmt och kvavt i bilen, bältet satt hårt och irriterade mig, och jag kände mig instängd i en föralltid snurrande loop av musik jag redan hört. Men så kom jag att tänka på att det låter jävligt bra ändå, denna nya musik jag redan hört.

2011 kom, Pains Of Being Pure och Male Bonding släppte nya skivor, Yuck släppte också en fantastisk 90talsretrolicious debutskiva. Så klart. 2011 skulle flöda över av fuzzgitarrer men utan att göra ett särskilt stort intryck på Sverige. Let’s Say We Did lät lite som Pavement, tåriga av alkohol och stjärnhimlar, med en sångare som har ett jag-vet-inte-om-jag-vågar-säga-att-jag-älskar-dig-darr i rösten. Det var ju inte helt oväntat att även My Bloody Valentine och Jesus & Mary Chain skulle få sig en omgång till även här i Sverige: Westkust, ni är väldigt välkomna på scenen! Jag tror inte det blir någon risingartikel på pitchfork.com, eftersom de skrev alltför många sånna om shoegazeband för två år sen, men det vore inte märkligt om ”Care” hamnar på sidans inflytelserika playlist. Ni är i alla fall högst välkomna här på Ge Hit Musikens rotation.

Vi har redan njutit av och skrivit om singeln ”Touch” här på sidan (varje gång jag hör den där basgången har jag lust att ta en öl!) och nu sitter jag och njuter av resten av Junk EPn i solen och fattar knappt att detta kommer från Göteborg. Rasmus Hansén signerar för jävla fina band på Luxury ibland. Högt tryck, hög fart, fina soliga durharmonier och durmelodier som håller ut en kom-och-sup-med-mig-hand i sommaren. Ett långt instrumentellt outro på ”Surf” så man får tid att luta sig tillbaka och åka luftmadrass på fuzzvågorna. Den ännu mer bitterljuva ”Alan Life”, med en basgång som en flygplansmotor, kommer utgöra soundtracket till min ciggabstinens, eftersom jag just nu håller på sluta röka för femte gången, jag sjunger med Julia i den olagligt medryckande refrängen: ”You don’t know about my addictions, you don’t know about my bad habits”. En väldigt angenäm upplevelse trots att jag har lust att röka upp mina pomeranstepåsar.

Junk är tveklöst en av årets intressantaste släpp här i Sverige. Tack och lov har vi inte lagt upp vår halvtidslista än, så ni kan förvänta er att den dyker upp tillsammans med Vånna Ingets Jag ska fly tills jag hittar hem. Det är ett av sommarens popupplevelser, en fyra-öl-av-fem-skiva, ett koncentrat av ungdomskänslor perfekt utblandat med instrumentell skönhet, och jag hoppas alla flickor och pojkar med en BDbag eller ”Nu Kan Du Få Mig Så Lätt”-tröja köper den och laddar ipoden för promenader i slottskogen. Jag rekomenderar även att ni lägger i lite Japandroids Celebration Rock också, jag vill se en massa glada livshungriga leenden i Göteborg.

Den 14 Juli har Westkust en releasefest på fina Skjul Fyra Sex. Ni som kan närvara är lyckliga jävlar, för det blir billig öl att dricka till ljudmassagen. Vi kanske syns där, om jag är kvar i Göteborg! Annars får ni skåla till mig i anden.

Visa support, följ oss på FACEBOOK.
Visa support, följ WESTKUST PÅ FACEBOOK.

Bojan Buntic.