Skivrecension: Honey Mustard – Honey Mustard

Gehitmusiken —  21 augusti, 2012 — 1 kommentar

Band: Honey Mustard
Album: Honey Mustard
Etikett: Slippin Records
Släppdatum: 7 september
Betyg: 5.5/10

Det Göteborgsbaserade bandet Honey Mustard har här släppt ett självbetitlat album prytt av vad som ser ut att vara en fågelbur i en fågelbur i en fågelbur. ”Coolt”, tänker jag. Tankarna går till vintage, äldre och häftigt, en tid då musiken inte var överproducerad utan spontan och jag fröjdas över att detta tydligen ska tillhöra den fantastiska genren grunge, eller snarare post-grunge för att vara helt korrekt.

Vad jag sedan möts av är av delad karaktär. Jag har nämligen lite svårt att identifiera vad albumet vill vara. När jag för första gången klev in i grungedjungeln 2010 (vilket i och för sig var en otroligt sen upptäckt) förundrades jag över hur Nirvana, Alice in Chains och gänget kunde trivas med att låta så rivigt och rostigt. Jag älskade det och vibben av en slags rock från garaget på andra sidan vägen kändes fantastisk, men jag blev så tagen av modet att agera ut sin spontanitet trots att man var i ett stadium då man gjorde plattor som skulle säljas över hela världen och som krävde kvalitet. Men kvalitet var det ju. Världen älskade deras musik.

Därför blir jag något besviken när jag slår på Honey Mustard. Soundet låter betydligt mer rent och välproducerat, snudd på överproducerat på sina ställen, och jag börjar inse att bandets tanke inte var att vara någon slags ny Nirvana. Och absolut inget fel med det. Jag börjar då istället välkomna en vind av rock och indie, med ekon av möjligtvis Mando Diao och liknande, med refränger som hela folkmassor sjunger med i, i takt med rafflande gitarrer och en färgstark röst.

Jag har rätt på några ställen. En första tanke var direkt att gitarrerna, melodierna främst på den instrumentala delen, håller hög kvalitet, nämnvärt på exempelvis ”Talk”, ”Black” och ”Leave”. Sången för tankarna till Muses Matt Bellamy, fast utan överdrivet mycket opera/falsett. Dessutom tror jag att bitar av albumet absolut kan få sin uppmärksamhet bland hoper av glada ungdomar sugna på sommarsång. Personligen blir jag inte riktigt tagen av Honey Mustards album, då det i sitt slätstrukna sound låter som ganska mycket annat idag. Det är trallvänliga indiemelodier med riviga, men inte för riviga, gitarrer, allmänt chill, ta en öl, skratta lite, festival, typ så. Dock har jag redan hört det. Och på tok för många gånger. Även om gitarrerna ibland får till ett riktigt härligt sound, gör resten att det faller tillbaka i en ganska trist fåra som inte ger ett vidare intryck.

Med det sagt tror jag dock Honey Mustard har potential. Som jag delvis nämnde, kan jag absolut se folk sjunga med i ”Dead” i någon folkpark någonstans. ”Die” är även en favorit från plattan, då den utgör ett perfekt soundtrack till en skatetur på stan under en varm sommardag. I sin helhet blir det aningen intryckslöst.

Albumet har dock, trots sin strömlinjeformning, ändå ganska svårt att skapa melodier som direkt sätter sig. Att skapa musik ”som sätter sig” är lite tvetydigt, för det kan ju betyda något bra samtidigt som det kan betyda något riktigt dåligt. Jag kräver alltså inga sommarplågor á la ”Oops! I Did It Again”, men jag skulle vilja att något direkt satte sig. Gjorde ett litet intryck. Tyvärr fallerar albumet på den punkten. Det är rockigt, lite småhärligt och så, men albumet rullar ut mot sin sista sång har jag tyvärr inga bestående intryck kvar från den musikaliska resan.

Trackbacks and Pingbacks:

1. HONEY MUSTARD | Första recensionen! « Birds Will Sing For You Enterprises - augusti 23, 2012

[…] Hit Musiken recenserar Honey Mustards debutplatta här. Share this: Taggad Ge Hit Musiken, Honey […]