Skivrecension: The Sweet Serenades – HELP ME!

Gehitmusiken —  11 september, 2012 — 1 kommentar

Band: The Sweet Serenades
Album: HELP ME!
Etikett: Leon Records
Släppdatum: 12 September
Betyg: 6.4

The Sweet Serenades är en skön duo grabbar från en förort norr om Stockholm. På bilder i nyanserna brun/sepia väcks en känsla av en slags skogsmusik full av husvagnar, yxor, röda stugor och lite kyla. Deras utseende, deras sköna stil, deras humor (som finns att finna på deras hemsida) och allmänna atmosfär ger en känsla av något annorlunda, vitsigt och allmänt härligt.

Dock såg jag deras hemsida, deras bilder och allt var det vad efter jag fick höra HELP ME!, deras andra album. Jag visste inte alls vad det var för band innan jag skulle lyssna på dem och gick i princip in i djungeln med ögonbindel, utan en tanke på vad som komma skulle. Vad jag då möts av är något som kommer skära sig markant med den visuella approach jag vid den tidpunkten ännu inte fått se.

Vad jag möts av i HELP ME! är en harang av poppiga indie-melodier med snabba rytmer, en röst i lätt reverb och inslag av kvinnliga vokaler. Det är en given liten indie-pärla, men på något sätt känner jag att jag redan hört detta. Med risk för att låta lite verbalt oförsiktig, kändes det ursprungligen som att jag redan hört ett gäng The Sweet Serenades tidigare. Det finns ett ganska givet och dominerande sound bland up-and-coming band (om man bortser från exempelvis metal) och tyvärr gick känslan av repetition upp även här på sina ställen. Med HELP ME! har The Sweet Serenades gjort ett gäng riktigt sköna låtar (”Help Me!”, ”After All the Violence” m.m.) och en del sköna influenser hänger med i vissa låtar. (Ett exempel är bakgrundssångarna på ”Bright Lights Big City” som för tankarna till 1950-talets dito eller punkvibbarna i ”Run (Run Run)”.) Dock känns det inte nytt och inte särskilt fräscht. Jag kan inte säga att jag blir helt förstummad.

Efter att slutspåret ”In Vacuo” rundar av, bestämmer jag mig för att kolla vilka The Sweet Serenades är. Väl inne på deras hemsida, möts jag av häftiga bilder, husvagnar, skitighet, grisar och berättelser om ett sound som utformats efter att ha lirat på fängelser drygt 100 gånger totalt. Då blir jag lite besviken, för jag börjar känna lite ”Vart är det här bandet? Det här bandet ser ju jättecoolt ut!” Jag får upp tankar om träskblues och grovkornighet, eller åtminstone väldigt skön musik. Jag får upp bilder av en typ av musik som inte alls stämmer överens med det jag nyss hört på HELP ME!.

Då jag plötsligt inser att det inte är min sak att be The Sweet Serenades vilken typ av musik de ska spela, kvarstår dock ändå en tanke på att det här kan låta betydligt bättre. Talangen finns där och en hel del fina element (som i exempelvis ”Can’t Get Enough”) och även om jag helt seriöst aldrig på riktigt skulle kräva att The Sweet Serenades ska spela träskblues för jag vill det, så känns det som att de kan klättra upp betydligt högre i min personliga kvalitetspyramid. Det handlar inte om att kasta om attityden, ändra utseende eller något sådant, utan det handlar om förbättring. Jag har inte hört The Sweet Serenades första album och jag inser att ”fallet HELP ME!” kanske bara har att göra med en sådan enkel sak som att det oftast är svårt att få ett andra album lika bra som det första, men utifrån det jag hört på HELP ME! finns det en hel del att förbättra, även om albumet bjuder på en hel del fint också.

Med det sagt har jag inte gett upp på The Sweet Serenades. Med en dröm om att de i framtiden tar några steg bort från att låta som allt annat, är det absolut ingen historia som tar slut här. Jag ser fram emot det.

Provlyssna här på ”Can’t Get Enough”:

Trackbacks och Pingbacks:

1. THE SWEET SERENADES | Skivsläpp + Press! « Birds Will Sing For You Enterprises - september 12, 2012

[…] att kamma in recensioner och uppmärksamhet på webben: Sundsvalls Tidning (3/5), Allehanda (4/5), Ge Hit Musiken (6/10), Skivkoll.se, PluginMusic (US), Planeta Pop (ESP). Mer följer! Share this: Taggad […]