Skivrecension: Timo Räisänen – Endeavor

Gehitmusiken —  18 september, 2012 — Lämna en kommentar

Artist: Timo Räisänen
Album: Endevour
Etikett: Razzia Records
Släppdatum: 19 september
Betyg: 6.9

Timo Räisänen är ojämn som en varm, men samtidigt mulen sommardag, en kärlekshistoria som aldrig riktigt vill ta fart, ett liv som går på tomgång. Likväl är det en styrka. Med sin darriga falsett fortsätter han, album efter album, att sjunga sig hes genom ett nyvaket arbetarklass-Göteborg med en stor portion otur i kärlek. Det har aldrig varit en tvekan om att Timo ger allt för musiken, han lever och andas den.

Oavsett om han ställer upp som körledare på bästa sändningstid, eller backar upp Håkan Hellström på universitetets gröna fält en sommar för 9 år sedan, så är det alltid en ärlig kamp för popmusik som driver honom framåt. På den spelningen satt Timo ner, med gitarren i famnen och snörvlade. Håkan förklarade att Timo under de senaste dagarna hade legat nedbäddad med skyhög feber, men att han ändå kravlat sig upp på scenen för att han aldrig kan svika.

Precis så är hans musik. En ostoppbar popådra som frustar, slår sig själv på bröstet och ylar genom natten. ”Fear No Darkness Promised Child”. Det var första gången jag ryggade till av hans musik. Där var han som bäst, där skapade han en låt som lät precis som livet själv – kantat av på tok för starka känslor, vemodighet och det eviga behovet av tröst. I Am Indian från 2006 var dessutom hans starkaste skiva – tills Endeavor damp ner i brevlådan.

Precis samma känsla som för 6 år sedan gav sig till känna när en länk till den officiella videon för ”Second Cut” släpptes för tre veckor sen. Falsetten har aldrig har aldrig skurit djupare i hjärtat och Timos osvikliga känsla för medryckande popmelodier får en att drömma sig bort till en knökfull Pusterviksscen. Det finns en markant skillnad mot tidigare album och det är att Timo i och med Endeavor har polerat och målat med större pensel i sina skapelser. Det sköra och smått skräniga soundet, karaktäristisk Göterborgspop med andra ord, har fått ge vika för en nyfunnen experimentlusta och genrevariation. ”Endeavor” (titellåten alltså) spinner på med hintar av funk och disco, ”The Fight Of Her Life” är en dystopisk sorgeballad och pianoslingan på ”Holiday” klingar självklart i sin mäktiga ljudbild. Inledande ”Crawl On Bitter” spurtar igång skivan med ett kampsångsvrål och öppnar upp vägen för Timos starkaste skiva hittills i karriären.

Men han känns fortfarande inte helt självklar, han har inte nått ändå fram till sin fulla potential. ”A Fever”, ”Satans Tool” och ”January, Taken” trampar i gamla spår och inger en känsla av anonymitet, en kostym som inte klär en brinnande själ. Det ska dock sägas att med de starkaste låtarna från Endeavor i symbios med hitkavalkaden på I Am Indian och den fantastiska cover-skivan ”And Then There Was Timo”, så kommer höstturnén att rädda många sorgsna själar med explosiv och romantisk Göteborgspop från en av Sveriges mest känslokraftiga röster.

Tobias Ekvall