Skivrecension: Paul Banks – Banks

Gehitmusiken —  12 november, 2012 — Lämna en kommentar

Artist: Paul Banks
Album: Banks
Betyg: 6.2

Jag brukar vara förhållandevis ombytlig när det kommer till favoritartister. Om jag börjat älska en artist så kommer kärleken gälla för resten av mitt liv, absolut, men jag är inte en sådan som lyssnar på precis samma sak hela tiden. Jag hade en period av The Hives, jag hade en period av The Doors, jag hade en rejäl grunge-period, en sinnessjuk passion för Ted Gärdestad, en Gorillaz-fas, Nick Drake-era, Dungen-tid, ja, ni förstår. Det kommer och går. Ett band som jag var hjälplöst förälskad i förut var bandet Interpol, som med sina tunga basgångar, rafflande gitarrer och med sin sångares röst, blev en ständig favorit under hösten. Jag har lyssnat igenom alla album de släppt och var och såg dem när de kom till Sverige senast. Jag älskar Interpol.

Därför är det alltid lika intressant när Interpols sångare – en man vid namn Paul Banks – släpper helt eget material. Banks är en kille som för det första verkar enormt cool. Han är ett stort fan av hiphop och älskar Straight Outta Compton. Hans röst är en unik och (i mitt tycke) tuffare variant av Ian Curtis. Han är även den enda som med sin enormt bleka hudfärg, trötta ögon och fjuniga skäggväxt kan lyckas se enormt häftig ut. Banks är liksom kung och det är något jag och brorsan ständigt proklamerat. Killen är skitgrym.

När han släppte sitt soloalbum Julian Plenti is… Skyscraper 2009, blev jag ganska besviken. Bara några få låtar fastnade direkt och jag förstod aldrig idén med att använda pseudonymen ”Julian Plenti”. Med Banks, hans andra soloalbum, har han släppt pseudonymtramset och kört på sitt egna namn. Bara det gör mig extremt mycket mer intresserad, eftersom det är han jag vill åt, inte någon ny, svårbegriplig moniker eller entitet i stil med Interpol. Jag vill veta vad snubben kan skapa på egen hand.

Ett problem, som jag kände var fallet när Interpol släppte sitt album Interpol, var att man var snabb med att släppa skivans kanske bästa låt ”Lights” som singel, för att sedermera ge publiken ett halvdant album. När jag däremot lyssnade mer på albumet, insåg jag att det växte på en. Kanske hade det något att göra med att jag fick chansen att se dem live, men albumet blev bättre ju mer jag lyssnade.

Banks känner jag lider lite av samma problem. När man släppte låtens inledande spår ”The Base” som singel, var det givet att jag skulle förhandsbeställa det nya albumet. Jag hade dessutom fått höra dess sista spår, ”Summertime Is Coming”, i förväg och den fick mig ännu mer intresserad. Banks album kommer bli grymt!

När jag däremot lyssnade igenom det en första gång, var jag inte överväldigad. Den snudd på sönderlyssnade ”The Base” var fortfarande bra och likaså ”Summertime Is Coming”. Dock fick jag per automatik inget intresse i att lyssna så mycket mer. Som grädden på moset kom Kendrick Lamars good kid, m.A.A.d city samma dag som Banks album. Banks hamnade tyvärr i skymundan.

När jag sedan möttes av Banks nya video till ”Young Again”, fick jag upp ögonen för en ny låt. Jag blev mer intresserad i att vältra i albumet en extra gång, lyssna om det, ge det en chans. Plötsligt hittade jag ”Lisbon”, en härlig, instrumental bit i mitten av albumet. Nämen, ”Over My Shoulder” var ju faktiskt ganska skön. ”I’ll Sue You” hade en skön vibe. Plötsligt insåg jag att det jag kanske direkt saknat var Interpols inbjudande instrument. Kanske förväntade jag mig något som Interpol, utan att lägga minsta tanke på att Banks kan vara något annat utöver sitt band.

För Interpols fans, så är Banks en självklar godbit att grabba tag i. De kan däremot inte räkna med något som låter exakt som Interpol. Faktum är dock att det inte behöver låta precis som Interpol. Interpol är Interpol, Paul Banks är Paul Banks. Vad man däremot får med Banks, är ekon av Interpol, inslaget i ett paket något mer vänligt för allmänheten. Medan flera av Interpols låtar kan få det svårt att hitta ut till allmänheten, har Banks en större chans. Att vara mer godtagbart för ”den stora massan” är på både gott och ont, men Banks är inte kasst album.

Problemet med Banks, vilket varit ett problem för Interpol på senare tid, är att det är väldigt ojämnt. Vissa låtar är riktigt bra och tål att lyssnas på om och om igen. Vissa låtar lämnar inget intryck alls. Därför skulle jag inte rekommendera Banks som album, eftersom den inte har något direkt sammanhang. Det är en samling bra och okej låtar. Där tror jag till och med att Julian Plenti is… Skyscraper var mer uttänkt, rent albummässigt. Dock bestod Julian Plenti is… Skyscraper av sämre musik och det bör ju ses som själva poängen; att Banks faktiskt består av ett par riktigt bra låtar.

Dock är det inget som kan hålla upp ett helt album. Det är synd, för jag är verkligen ett enormt fan av Banks. Visst, det kanske är så att vi aldrig kommer se mer utav det vi såg under Interpols storhetstid, kanske kommer Banks gå från att släppa mediokra album, till bara rätt igenom dåliga plattor, men det skiter jag faktiskt i. Banks är Banks och en sådan talangfull och egen artist är synd att gå miste om. Min enda önskan är dock att Banks tagit mig med storm såsom Interpols Turn on the Bright Lights gjorde. Men å andra sidan är det väldigt mycket att be om.

I liknande sammanhang skulle man kunna formulera sig att ”en artist är lika bra som hans sämsta låt”, men det stämmer inte riktigt in här. Jag fördömer inte Banks för en medioker låt. Istället stänger jag av den och slår på någon av de låtar som gjort att jag kommit att älska Banks. Banks är en grym artist. Alla artister har helt enkelt sina gråa dagar. Sånt händer.