Skivrecension: Tyred Eyes – Ghost EP

Gehitmusiken —  13 mars, 2013 — Lämna en kommentar

Tyred Eyes GHOST EP

Band: Tyred Eyes
Album: Ghost EP
Etikett: Gaphals
Betyg: 6.3 / 10

Okej, ursäkta, men jag får väl erkänna då- jag har inte hört Tyred Eyes tidigare. Så när jag först satte på Ghost EP så hade jag verkligen inga förväntningar alls. Det kan också förklara det faktum att när första låten startar likt ett pistolskott, möjligtvis som en referens (eller inte, men man får lov att drömma) till sin titel, får mig att uppfatta Tyred Eyes som något slags trallvänligt punkband. Men efter cirka 40 sekunder så introduceras en mjuk gitarrmelodi och jag inser att nej, det här är ”någon slags indie-rock”.

Det är faktiskt just så mina första intryck fria från punkmisstolkningar av Tyred Eyes EP lyder. Någon slags indie-rock. Inte mycket nytt, men inget som känns baksträvande och på tok för klyschigt heller. Bandet har visserligen två sångare (nästan, bara en är ackrediterad lead-sångare/sångerska) och skänker sig själva en drös med bonuspoäng med den kvalitén, men i det stora hela så känns Tyred Eyes släpp ganska tråkigt. Ingenting är tillräckligt stort, och dramatiskt: Ghost EP är en fruktansvärt neutral samling låtar. Texterna levereras inte speciellt bra och flyter för det mesta in i denna gråa indie-klump, oavsett hur raspig sångerskans röst än lyckas bli när hon sjunger dem.

Ghost EP kan liknas vid hur ens hår ser ut, när man precis klippt sig. Skivan låter bra och Tyred Eyes har lyckats med indierock-konceptet, men går man in i detalj så känns det kanske lite för lyckat. Lite opersonligt och uttjatat. Det framstår som tillgjort, precis som en nyklippt frisyr bara får personen som klippt sig att utstråla ”JAG HAR KLIPPT MIG NYLIGEN OCH VISADE EN BILD PÅ DENNA FRISYREN FÖR FRISÖREN TITTA PÅ MIG”.

Men hör och häpna! Det finns några BRA saker med EP:n också. Tonen på gitarrspåren är mångsidig (till skillnad från ep:n i sig..), och ligger i balans med övriga instrument. De har även ett bra samspel melodiskt, vilket jag ofta saknar i sådan här musik. Det är imponerande av dem att tillföra något udda inom genren på en annars så genretypisk skiva. Så Ghost EP blir trots allt godkänd. Men mer än så blir den absolut inte, tyvärr. På nästa släpp av Tyred Eyes hoppas jag på mer imperfektion, bättre leverans av textraderna och lite mer personlighet. Men om ni är passionerade fans av till exempel Kaiser Chiefs, eller The Hives så är Tyred Eyes nya EP faktiskt värd några lyssningar. Jag menar, den är ju trots allt under 10 minuter lång.

Emil Moodysson