Skivrecension: Tyler, The Creator – Wolf

Gehitmusiken —  3 april, 2013 — Lämna en kommentar

Tyler The Creator, Wolf

Artist: Tyler, The Creator
Album: Wolf
Betyg: 7.0

Wow. Okej, samla andan, Vito. Wow. Och nu läser ni och tänker, ”Shit, det här albumet måste vara riktigt bra.” Sansa er. Jag ska förklara allt för er, om vad jag känner för den här plattan. Lyckan jag uttrycker nu handlar inte om albumets kvalitet eller hur gåshuden går längs underarmarna så fort jag ser någon ny video av Tyler, The Creator, utan att Tylers album äntligen, äntligen är ute. Personligen är det här min Watch the Throne eller Good Kid, M.A.A.D City. Inte för att dessa album inte är bra, utan för att jag känt en alldeles särskild längtan till Wolf.

Varför? Ser jag inget dåligt i den här killen? Är jag helt förblindad? Borde jag inte märka att hans 15 minuter i rampljuset snart är över? Är inte de kvinnofientliga och homofobiska texterna helt åt skogen? Höjer du inte den här killen till skyarna lite för mycket? Börjar jag inte bli värre än alla hipsters på Pitchfork år 2011, som orgasmerade åt en svart tonåring från LA som slukade en kackerlacka och hängde sig själv i musikvideon till en låt kallad ”Yonkers”? Kanske, till alltihop.

Jag ska inte ljuga. Min fascination för Tyler startade också tack vare den där vidriga videon i svartvitt. Med risk att låta lite blödig, tror jag att en signifikant del utav mig förändrades när jag introducerades till Tyler, The Creator. Anledningen är ganska enkel. Tyler är, liksom mig, en ung kille som tycker om att uttrycka sig själv konstnärligt. Vare sig det är videos, melodier eller bilder, finns där alltid en vilja att skapa och vara kreativ. Med denna märkliga fascination som växer inom mig så fort jag hör Tyler rappa om kattungar och våldtäkt, har det varit en ren fröjd att följa framgångssagan Tyler, The Creator. Vad som började som ett gratis album kallat Bastard av den då 17-årige Tyler, ledde till den stora succén Goblin och nu – två år senare – står vi inför Wolf. Det är inte bara ett tredje album. Det är avslutningen på en trilogi. Givetvis är man intresserad, om man hängt med nästan konstant i två år.

Och då till albumet. Vad är detta för album? Vad är Wolf? Wolf är, i kontrast till sina företrädare, en mer produktionsbaserad och ”skönare” platta. Tyler har fokuserat betydligt mer på slingor, melodier och beats än tidigare. Även om Tylers fäbless för lite halv-B synthar knappast har sinat, råder ingen tvivel om att Tyler från 2008 är ett minne blott. Den allra grövsta, argaste och mest politiskt inkorrekta Tyler har också gått sin väg. Visst finner vi mycket ilska, ”fuck” och ”fag” även på denna platta – något annat hade inte varit Tyler, hur hemskt det än låter – men med det sagt, levererar Tyler faktiskt en ganska ömsint platta. Plötsligt börjar du, läsaren, lyssna på låten ”Thrashwang” och undrar vad sjutton jag pratar om. Förstå mig rätt. Med Tyler och Odd Future är ”lugnt och stillsamt” fortfarande ganska anstötande och hårt i den riktiga världen. Vad jag däremot menar är att vi i Wolf möter en betydligt mer personlig, mjuk och känslig Tyler. Jag kan nämna ett exempel. Den Tyler vi mötte i Bastard var en kille som sade att han skulle kunna skjuta sin frånvarande far, så mycket som han hatade honom. Låten ”Answer” i Wolf är också fullkomligt dränkt i glåpord mot Tylers far, men denna gång omsvept i en refräng som erkänner – för både sig själv, sin far och resten av omvärlden – att Tyler faktiskt allra mest bara vill få ett svar från den far som aldrig var där. Bastard, Goblin och Wolf blir därför tillsammans en intressant karaktärsstudie över karikatyren Tyler, The Creator. En tredelad, psykologisk granskning, såsom Tyler faktiskt utformat dessa album.

Så när nu den blödiga Freud-biten är klar, hur är då albumet rent konkret? Det är ojämnt. Jag skulle nog kunna säga att det är hans mest ojämna album hittills. Det är ett bra album, men eftersom den just har dessa ömsinta tendenserna, hade jag faktiskt önskat att Tyler framhävt dessa ännu mer. Eftersom de jazziga ackorden och melodierna sitter så fint, är det i mitt tycke faktiskt lite synd att låta tid gå på låtar som just ”Thrashwang”. Eftersom Tyler tidigare berättat att plattan skulle varit mer produktionsbaserad, hade jag hoppats på något ännu mer åt produktionshållet. Fortfarande består mycket av produktionen av synthar som stulna från FL Studio och styltiga beats. Dessa har absolut en charm, men jag hade velat se att Tyler tryckt på ännu mer med det där vackra han bringar fram i ”IFHY”, ”PartyIsntOver”, ”Bimmer”, ”Treehome95” och favoriten och ovan nämnda ”Answer”. När mycket plats fortfarande ges åt hetsig rap, förlorar tyvärr albumet på det i sin helhet. Låtarna blir bra separat, men i sitt upplägg på Wolf blir det lite som en berg-och-dal-bana. Vilket har en poäng, konstigt nog, när vi snackar om Tyler, The Creator.

Summa summarum är Wolf ett mycket härligt album. Folk som inte förstår hans kändisskap får här bitvis en idé om hur talangfull han faktiskt är. Stora fans (d.v.s. utöver de s.k. ”Yonkers”-fansena) tycker oavsett att ett nytt album från Tyler är super. Personligen är Wolf ett typiskt Tyler, The Creator-album – bipolärt. Det är mycket glädje, mycket depression, mycket kärlek, mycket hat, mycket skrik, mycket lugn. Lite som Tyler faktiskt verkar vara som person. Oavsett hur min recension ser ut eller vad den nu får för ”betyg”, ser jag nu såhär i slutändan att jag kanske är som allra mest nöjd om Tyler avslutar sin albumtrilogi som han vill. Inte som jag, alla hans fans, hans mamma, hans försvunne pappa eller någon annan vill. Med nu officiellt tre album på nacken, är Tyler, The Creator fortfarande en kille som står på sina egna ben och följer sin egen lagbok. Många andra hade tappat bort sig själva långt innan. När jag lyssnar på Wolf, vet jag att jag lyssnar på Tyler. Inte på någon bossig producent, något skivbolag eller någon manager. Det är Tyler jag hör. Och det är egentligen allt jag behöver.