Skivrecension: Thundercat – Apocalypse

Gehitmusiken —  20 september, 2013 — Lämna en kommentar

thundercat apocalypse

Artist: Thundercat
Album: Apocalypse
Skivbolag: Brainfeeder
Betyg: 6.7 / 10

Wow. Då var man tillbaka. Efter ett långt, men förhoppningsvis förlåtligt, sommarrelaterat uppehåll, kan jag nu ta mig an recenserandet igen. Vem är då nästa nisse i ledet? En kille som jag egentligen borde tagit tag i för längesen, då hans skivsläpp fortfarande var ganska färskt. Det är ingen annan än Brainfeeder-barnet Thundercat, bassisten ni hörde skapa mästerliga basgångar i Flying Lotus Until the Quiet Comes. Han har släppt sitt andra album Apocalypse.

För det första tål det att nämnas att Thundercat är en riktigt bra musiker, som tidigare spelat med bl.a. Erykah Badu. När man ibland slänger med termen ”musician” om allehanda sångare och sångerskor som knappt kan ta ett ackord på ett instrument, är det skönt med ett slags ankare till basist som Thundercat. Dock är den enorma talangen att vara en bra musiker inte samma sak som att vara en bra artist, oavsett hur trist det låter. Vissa kan ta alla ackord i världen, men har inte en unik röst, något som sticker ut. Vissa har verkligen en unik röst, men är knappt kunniga inom musik rent tekniskt.

Vart ligger då Thundercat? Är Thundercat killen som kan bära upp ett helt album? Både ja och nej. Och när jag säger det, menar jag att Apocalypse innehåller nästan lika många suveräna låtar, som ganska trista låtar. Apocalypse är guppig bilfärd, eller en ryckig månfärd för att kanske passa in mer i beskrivandet av albumets rymdiska melodier. Om vi ska börja med det negativa, undrar jag vad låtar som ”The Life Aquatic” gör på skivan. Vissa melodier (som t.ex. i det inledande spåret ”Tenfold”) har god potential och känns verkligt musikaliska, men Thundercat tillåter sig inte riktigt ta ut svängarna. Eller så vill han snarare ha det där repetitiva soundet. För mig låter det stundtals bara som halvbra melodier som upprepas om och om igen. Jag undrar då lite vad Thundercat tänkte när han kallade dessa låtar färdiga.

Då möts man av albumets riktigt bra låtar. ”Tron Song” är en vaggvisa ute i atmosfären, med dess mjuka bas, studsande rytmer och Thundercats falsett. ”Heartbreaks + Setbacks” är också en suverän låt som jag dessutom, då den kom ut som plattans första singel, ville kalla sommarlåten nummer ett. Nu har jag faktiskt inte lyssnat på den riktigt så mycket som jag trodde sommaren 2013, men den låten får mig direkt att tänka på sena, sena sommarnätter. ”Without You” och ”Lotus and the Jondy” är också två härliga, jazziga låtar, som i stort bärs upp av att Thundercat är en sådan musikalisk snubbe. Inget slarvas bort i det lättsmälta, enkelt sammanställda träsket. Det är komplext och väldigt, väldigt välspelat.

Skivans absolut bästa låt är dock den absolut sista – ”A Message for Austin / Praise the Lord / Enter the Void”. Stråkarna, beatet, den näst intill Stevie Wonder-aktiga sången, det blir en kanske ganska traditionell (enligt vissa, tråkig) sång, men dess gung och vackra uttryck är ett utmärkt avslut på ett album med många uppförsbackar, men även många nedförsbackar. När den låten sedan växlar om till någon slags atmosfärisk klockslagsmusik knyter det verkligen ihop säcken. Det är ett album om tid, rymd och sådana där komplexa saker. Och det kan sällan uttryckas bättre än med musikalisk begåvning i samma komplexitetsgrad.

Hur bra är då Apocalypse i sin helhet? Det är ett okej album. Tyvärr ser jag inget mästerverk i detta, vilket jag hade hoppats på. Dock är det ett fint album med en hel del bra låtar. Skam den som ständigt söker perfektion, när det perfekta inte existerar. Typ så djup blir man av ett komplext album som Apocalypse.