Ge Hit Way Out West 2014! Recension: Darkside

mattiaselmansouri —  8 augusti, 2014 — Lämna en kommentar

IMG_3204

Plats: Linnéscenen
Betyg: 8/10

Det har varit mycket snack om Darkside på sistone. Duon som består av producenten Nicholas Jaar och gitarristen Dave Harrington debuterade förra året med albumet Psychic. Den blev hyllad och höjd till skyarna av internationell press och framgången förde dem igår till slottskogen på den sjunde upplagan av sveriges bästa musikfestival: Way Out West.

Jag hade faktiskt tänkt att dra hem. Jag mådde illa och mitt huvud bultade. Det var då jag insåg att jag inte hade ätit något förutom frukt och glass hela dagen. Jag gick och köpte två smålandsrullar, åt upp dem på vägen till Linnétältet och gick och ställde mig längst fram vid scenen. Huvudvärken och illamåendet lade sig lagom till när Nicholas och Dave intog scenen. En timme spelade dem. Det var tillräckligt för att låta oss bli hypnotiserade av deras dunkla, mörka och reverblagda tongångar.

Publiken är som besatt. Nicholas och Dave är medvetna om det. De leker med oss. Dave drar ett par ackord. Nicholas lutar sig över sina synthar och trummaskiner, försöker bygga upp något. Vi följer musiken och eskalerar våra rörelser till den och när vi tror att vi får ett klimax lurar de oss, mixar ner trummorna och skalar ner det till enbart lösa gitarrplock för att sen när vi minst anar det, anfalla oss med  en massiv ljudvägg. Vi gensvarar med att hoppa till de kraniepunkterande beats och högljudda gitarrer som serveras. Även ljusshowen är massiv. Stroboskopen bländar oss och låter oss bara se två spöklika siluetter av de två personerna som står och genererar detta kaos. Men det lugnar sig snart och vi får en chans att återhämta oss.

Det är så hela spelningen ser ut. Det är en musikalisk bergochdalbana som Darkside skapar. Vi bjuds på många mörka ljudlandskap med en bas som som smyger sig fram då och då för att försöka slita ut bröstkorgen ur en. Det är vackert, även när det är som mörkast, för det är helt enkelt så genialiska ljudkollage som ekar runt inne i tältet och så mycket outforskat territorium  som får behandlas i  de långa låtarna som inte sällan passerar tio minuter, att de gladare partierna känns onödiga och överflödiga. Musiken består av fragment av allt du redan hört sammanfogat till något som är olikt allt annat. Jag upplevde en av mina bästa spelningar någonsin.