Ge Hit Way Out West 2014! Recension: Pional & Jamie xx

mattiaselmansouri —  8 augusti, 2014 — Lämna en kommentar

Pional
Plats: Dungen
Betyg: 6/10

Det var med trötta steg jag stressade mig fram till Way Out Wests nya musikscen Dungen. Till min stora förvåning möttes jag av en gles och tråkig publik. Några få hade ställt sig längst fram, ett par i mitten och resten hade ställt sig längre bak uppför krönet, samtalandes med sina vänner. En sådan duktig producent som Pional trodde jag skulle fylla området, men jag hade fel. Han kör igång och genast märker jag att volymen är aningen för låg och basen alldeles för svag. Han spelar i en timme, sjunger ovanligt bra på ett par låtar och har en felfri mixing och låtval i sitt set, men det hela faller när publiken inte gensvarar på musiken och när ljudet inte gör den rättvisa. Elektronisk dansmusik ska kännas i bröstkorgen, få byxorna att fladdra och lämna ett avtryck hos en. Det gör den tyvärr inte här.

Jamie XX
Plats: Dungen
Betyg: 8/10

Att Jamie xx skulle dra en stor publik var det ingen frågan om. Han är en betydligt mer etablerad dj och producent än vad Pional är. Mestadels på grund av att han råkar vara medlem i trion The xx. När klockan börjar närma sig 15 och Pional kör sin senaste låt har det strömmat till mer folk och när Jamie går upp på scen drar sig folkmassorna mot scenen, liksom flugor till bajs. Av någon anledning var ljudet felfritt. Allt var perfekt. Jag börjar nästan ifrågasätta om Pional hade haft otur och fått en dålig ljudtekniker, för både volymen och basen är snäppet högre och vassare vilket påverkar responsen hos alla på området som står och ser honom. Han kör ett grymt set som är varvat med gamla discoklassiker, tung tech-house, ett par the xx-låtar och de egna låtarna Sleep Sound och Girl varav de sistnämnda dränker oss i vackra ljudlandskap och tunga beats. Vädret är vackert, solen skiner, alla dansar. Även jag. Det är ren eufori.