Bästa Nya Album: Noise Manifesto (rRoxymore/Oni Ayhun/Jaguar Woman/Aquarian Jugs) – Decon Recon #1

mattiaselmansouri —  30 april, 2015 — Lämna en kommentar

NM004_Artwork

Artist: Noise Manifesto (rRoxymore, Oni Ayhun, Jaguar Woman, Aquarian Jugs)
Album: Decon Recon #1
Skivetikett: Noise Manifesto
Betyg: 9/10

Vad är dansmusik, vad är Techno och vem sätter ramarna för vad som får betecknas som det? Vem bestämmer vilken sorts musik som hör hemma på en klubb och vilken som hör hemma i en konstinstallation? Vem bör få mest cred i ett artistsamarbete och är musiken i sig viktigare än upphosvmakaren? Det är några av de frågorna som kollektivet Noise Manifesto ställer sig, eller ämnar att väcka hos lyssnaren. Kollektivet utgörs av Oni Ayhun (Olof Dreijer från The Knife), Jaguar Woman (Paula Temple), rRoxymore (Hermione Frank) och Aquarian Jugs (Planningtorock).

Tillsammans ämnar de (någorlunda bra översatt från deras hemsida, hoppas jag) att försätta konceptet om identitet och musik i kris genom att låta osynliggöra musikens upphovsmakare  och därmed låta det hierarkiska tänkandet kollapsa i en kollektiv resonans. På EP:n Decon Recon som spänner över fyra låtar är alla de fyra artisterna ackrediterade på alla spåren, något som lett till att vi egentligen inte vet (eller egentligen inte behöver veta) vem som gjort vad i den kreativa processen. Alla är lika mycket representerade på sina gemensamt skapade alster att själva projektet har (som ämnat) utvecklats till en plattform och en sorts jämställd grogrund där fokus ligger på musik och inte på artister.

Nu har ni fått en väldigt filosofisk introduktion till min tolkning av projektets upphov. Men hur låter egentligen musiken som de gemensamt skapat? Till att börja med kan jag säga att det låter som allt och ingenting, konstigt men greppbart, ogästvänligt men inbjudande och alldeles, alldeles underbart. Jag skulle nog också faktiskt våga tilläga att det här är det bästa inom elektronisk musik som jag hört i år och förmodligen kommer att höra därefter, men det beror ju på om man gillar techno och (bra) dansmusik.

Den tankegången etablerade sig redan 33 sekunder in på EP:n på låten DR1-1, en låt som låter musik från två olika världar kollidera i vad som verkar vara en semi-avantgardistisk singularitet, där obskyr Berlinsk noise-techno fogats samman med fragmenterad jazz, där saxmelodi på saxmelodi avlöser varandra mellan punchiga kickdrums och sönderfrätta hi-hats. Det låter originellt samtidigt som det i grund och botten bara agerar som en sorts produkt av flera års evolution inom techno. Däremot är det också en sorts techno som fått utvecklas på sina egna villkor, av ljudkonstnärer och producenter som sticker hål i de ballonger som vi kallar normer, människor som ser elektronisk dansmusik som något mer än bara just malande fyrtakter, nävar upp i luften och svettiga dansgolv.

rRoxymore_Oni_Ayhun_Jaguar_Woman_Aquarian_Jugs_Decon_Recon_Press_Pic_(c)_Tania_Gualeni_750_594_75_s

Placerar man EPns titel, Decon Recon, i den kontexten blir soundet väldigt självklart: De har dekonstruerat techno och rekonstruerat den igen, på sina egna villkor, i en miljö som inte bryr sig om konventionaliteter och om hur något bör låta. Det är därför man ständigt bjuds på nya soniska överraskningar under hela lyssningen, subtila men påtagliga och det ena mer obskyrt än det andra. Atmosfären förändras hela tiden. På det andra spåret DR1-2 rycks vi bort från den första lättsamheten och slungas ner i avgrunden, där de metalliska ljudmattorna iakttar oss från sina dolda nästen. Vi är inte välkomna i deras värld och ju längre vi stannar desto mer markerar dem sitt revir. Mörkret uppslukar oss och klaustrofobin infinner sig närmare för varje fyrtakt som slås, men innan mörkret paralyserar oss öppnar sig marken och vi ramlar ner med ett plask i DR1-3s akvatiska ljudlandskap, som för tankarna till hur techno hade låtit under havsytan på en annan planet. As a matter in fact så frågade jag Bojan om hur han tyckte att det lät och han svarade att ”alla toner är våta som av rymdagg”. 

Det interstellära temat fortsätter på det sista spåret DR1-4 som figurerar som tonsättningen av att lekfullt springa runt och utforska ett gigantiskt övergivet rymdskepp. Där utlöser varenda löpsteg man tar glitchande, analoga ljud för att hela golvet är fullt av knappar. Ljudbilden är lika nära som den är avlägsen, det är syntharna som gör det. Det plinkas och skruvas precis vid öronen, men allt verkar eka bort i oändligheten i det gigantiska lastutrymmet på rymdskeppet, som om det en gång användes för att frakta stora tankar fyllda av reverb, som olyckligtvis exploderade och lämnade efter sig ett enda stort tomrum av oupphörlig resonans. Men efter en tids utforskande händer något. Analoga ljudmattor a la Vangelis strömmar ut ur rymdskeppets högtalare och hela stället börjar vibrera. Någon har råkat utlösa startknappen och innan vi ens hunnit greppa vad som hänt är vi instängda i det stora lastutrymmet. Oförmögna att  hindra rymdskeppet från att lyfta accepterar vi situationen och skickas ut i tomma intet, i den kalla, kalla rymden, där de närmsta ljusen gnistrar i ett fjärran flera år bort och vägen far genom oändliga landskap av ensamhet.

Det är så det känns att lyssna igenom Decon Recon. I alla fall för mig. Det är dansmusik som inte låter sig hålla sig inom ramarna för hur dansmusik bör låta, vilket ger mer utrymme för en sorts uppskattning som egentligen inte finns inom konventionell dansmusik där musikens ändamål är att få en folkhop att dansa. Låtarna på Decon Recon skenar iväg lite hur dem vill. Det är nästan som att de flyr dansgolven, men låter oss ta del av ett alternativt dansgolv som för att visa att musiken kan stå på egna ben utan nattklubskontexten. Det är därför jag tycker det är så förbaskat bra. Nu ska jag inte tjata mer. Hejdå.

Mattias El Mansouri

Annonser

Inga kommentarer

Be the first to start the conversation!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s