Recension: Kindness på Way Out West

mattiaselmansouri —  14 augusti, 2015 — Lämna en kommentar

IMG_2832

Dag: Torsdag
Plats: Azalea
Betyg: 7/10

Det är svårt att inte tycka om Adam Bainbridges musik som Kindness. Den är genuin, varm och omfamnande och rör sig obehindrat och subtilt mellan olika soniska landskap, vare sig det gäller funkig disco, electronica eller varm synthpop. Själv har jag aldrig riktigt gett hans musik så mycket tid och uppmärksamhet som jag velat, men jag har alltid tyckt om den, lagt till låtar lite då och då i vissa spellistor, men aldrig lagt tid på att ge hans musik en omsorgsfull lyssning. När han går och ställer sig på Azaleascenen på Way Out West vet jag inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Jag vet inte ens om jag har några förväntningar, men om jag hade haft några blev dem så gott som överträffade.

Solen gassar, men Bainbridge kommer ut fullt påklädd i en blå kostym (som han sedan tar av sig när konserten börjar lida mot sitt slut). Han dansar helt obehindrat på scenen, jämte sina medmusikanter nedanför scenen och precis framför publiken, resulterandes i massa applåder och kollektiva glädjerus som uppstår kontinuerligt under konsertens gång. Dansar gör han som om han hela sitt liv kollat på Michael Jacksons musikvideor, sexigt fast med en avslappnad attityd och att se honom dansa runt och ha kul blir nästan en del av konsertupplevelsen.  (Han uppmanar också oss i publiken att dansa sexigt, för den delen)

Allt som allt blir jag sjukt glad över att inleda festivalhelgen med Kindness. Bainbridge och hans kompband, som för övrigt inte hade sovit något sen dagen innan då de flög från New York, framför ett felfritt set, med oväntade övergångar, utdragna outron med percussion och trumsolon och en rad med nedstigningar i publikhavet för att låta publiken sjunga med. En bra start på en bra helg.